W SERCU GÓR SKALISTYCH – kopia z maja 2008

Prawie 26 lat temu, jeszcze jako zupełnie młody człowiek (39 lat) znalazłem się z moją rodziną w miejscu, które początkowo uważałem jedynie za miejsce mojego wygnania i przymusowego pobytu, dolinę Wielkiego Słonego Jeziora w stanie Utah (USA). Osiedliliśmy się w Salt Lake City i muszę przyznać, żę początkowo nie lubiliśmy tego miejsca, gdyż wydawało nam się ono obce kulturowo i zupełnie różne od tego, co znaliśmy dotąd. Dziś wiem, że było to zwyczajne i zupełnie zrozumiałe wyobcowanie po opuszczeniu rodzinnego kraju, który namiętnie kochaliśmy, tesknota do znajomych ludzi, naszych krewnych i przyjaciół, do polskich tradycji i zwyczajów. Dla ludzi młodych emigracja nie jest przeżyciem nie do zniesienia, ale starsi wiekiem, wrośnięci bardziej korzeniami w swojską glebę, zachłyśnieci tradycją naszych ojców i dziadów nauczeni pojmowania spraw nie z pozycji konsumenta a bardziej dogłębnie, od dzieciństwa uczeni patriotyzmu, miłości bliżnich, poszanowania starszych – już trudniej znajdują się w kraju o obcej kulturze i zwyczajach. Nie znając jeszcze przyszłych losów naszego ojczystego kraju i nie wiedząc, czy stworzy się szansa powrotu, nastawiliśmy się na asymilację. Mając takie podejście do życia ( z dala od polonijnych enklaw), szybko zaczęły następować zmiany w naszym stosunku do nowego kraju, pewne rzeczy zaczęliśmy rozumieć i pojmować głębiej – tutejszych ludzi, ich zwyczaje i problemy rozumieć jaśniej. Zaczęliśmy podziwiać tutejszą architekturę i pejzaże, zupełnie odmienne i nieoporówywalne z europejskimi. Choć tak różne od naszych rodzimych polskich, wydały nam się piękne i urzekające. Nagle odkryliśmy, że mieszkamy w sercu przepięknych Gor Skalistych, majestatycznych i pięknych nieopisaną urodą, żę tutejsze Indian Summer w niczym nie ustępuje urokom złotej polskiej jesieni, że w sercu tych gór są setki wspaniałych górskich jezior i stawów, że strumienie są tu kryształowo czyste, pełne ryb na czele ze słynnym tęczowym pstrągiem, że szlaki górskie są tu wspaniale utrzymane dzieki pracy tysięcy ochotników a spotkani na szlaku wędrowcy pozdrawiają się uprzejmie nawzajem, zupełnie jak starzy znajomi. W górach nie ma obcych i zawsze można liczyć na pomoc. Ta niespotykana przez nas dotąd w naszej ojczyżnie wzajemna życzliwość ludzi spowodowała, że wreszcie poczuliśmy iż jesteśmy u siebie, wśród swoich, że tu pozostaniemy i tu zbudujemy swój dom, mimo iż zdawaliśmy sobie jasno sprawę, jak ciężko będzie tęsknić ” do tych pól malowanych zbożem rozmaitym…”, do tamtych pozostawionych w kraju, do tych wigilii, pasterek, znajomych zabytków, pól i lasów i malowniczych wiosek. Dziś po wielu latach przeżytych tutaj, gdzie dorastały i zakładały swoje gniazda nasze dzieci, gdzie rodziły się i rosły nasze wnuki, jesteśmy już w pełni zasymilowani, osiągnęliśmy wewnętrzny spokój i jako taką stabilizacje, choć tęsknota za krajem dzieciństwa jeszcze ciągle żywa. Mamy teraz dużo czasu na podróze a przede wszystkim na przemyślenia, rozliczanie się z przeszłości i dokładniejsze odkrywanie piękna Gór Skalistych i świata w ogólności. Zamierzam zamieszczać relacje fotograficzne z naszego życia tutaj, z naszych wędrówek i wspinaczek po górach, z naszych podróży, aby choć trochę przybliżyć wam piękno świata, w którym przyszło nam żyć. Wypada zacząć od zimy.

widok-z-okna-300x225

Widok z mojego okna na ośnieżone Gory Skaliste.

dacza2-300x225

Górska chata do ucieczki przed cywilizacją i karmienia dzikiego zwierza.

gory1-300x225

Góry Skaliste w zimowej szacie. Widok z parku, w który odbywamy codzienne spacery z naszym psiakiem.

4000m1-300x225

Resort narciarski Snowbird z widocznym w tle podwójnym szczytem ( American Twin Towers).

Jedna odpowiedź to “W SERCU GÓR SKALISTYCH – kopia z maja 2008”

1. rejtan Says:

Jest to kopia mojego pierwszego wpisu na innym blogu, który zamierzam chronologicznie skopiować tutaj.